Hoe verwerk je een traumatische ervaring?

Regressietherapie, Coaching en Familieopstellingen (Culemborg, regio Utrecht/Gelderland)


Wil jij je gezond, vitaal en krachtig voelen? 

Hoe doe je dat? En durf je naar jezelf te kijken? Dat zijn vragen waar je waarschijnlijk niet direct een antwoord op kunt geven. En dat is logisch! Misschien heb je dit gevoel nooit eerder ervaren of voelde je je als kind wel zo, maar ben je het onderweg in het groeien/naar ouder worden kwijtgeraakt. Als je in het verleden een traumatische ervaring hebt meegemaakt, dan kan dat gevolgen hebben waar je nu pas last van hebt. Dit merk je soms niet eens! Vaak zijn de gevolgen  al zó lang bij je dat je denkt dat het zo hoort of dat je zo bent. Je bent je er niet eens van bewust dat je doet zoals je doet. En dat heeft te maken met de manier zoals je dat toen hebt aangeleerd.

Dat heet een overlevingsmechanisme. Bijvoorbeeld een kind dat minder aandacht kreeg in het gezin omdat er een ander kind was dat veel ziek was of op een andere manier de aandacht trok. Om de pijn niet te voelen van het gemis van een ouder, heb je er zelf voor gezorgd om maar een stapje naar achteren te zetten en te doen alsof je er niet was door stil te zijn. Ouders hebben tenslotte hun handen vol aan het andere kind.

Als je deze manier bent blijven gebruiken, kan het zijn dat je in het nu jezelf niet durft te laten zien, of mensen zien je niet, je voelt je niet gehoord of je sluit jezelf buiten. Een overlevingsmechanisme zorgt ervoor dat je de pijn niet meer voelt, maar zorgt er ook voor dat je nu niet kunt doen wat je graag zou willen doen. Een gevolg kan zijn dat je het in het nu misschien wel moeilijk vindt om op de voorgrond te treden of grenzen aan te geven of…. om er te zijn.

Hoe verwerk je een traumatische ervaring? 

Het is goed om te weten dat een trauma waarbij je je niet hebt kunnen verdedigen of zelf hebt kunnen stoppen, onthouden wordt door je lichaam. Er is toen een programma aangezet en dat is niet meer uitgezet.

Ik geef een voorbeeld: Je loopt in het bos en uit het niets komt er een grote hond blaffend op je afgerend. Je schrikt zo erg dat je niets meer kunt, als het ware verstijf je en de hond vliegt op je af. De schrik is als een energie letterlijk in je lichaam vast gaan zitten. De hond wordt weer rustig, loopt verder en jij komt langzaam bij van wat er is gebeurd. Elke situatie die hierna komt en die op deze situatie lijkt, wordt herkend door je lichaam. Met het verschil dat je al schrikt als je aan de overkant een hond voor de deur van een winkel ziet zitten. Je lichaam herinnert je telkens weer aan dié situatie waarin je niets kon doen. En waarom? Omdat de lading (de herinnering van het trauma) nog steeds vastzit in je lichaam.

Praten hierover is heel goed, dan los je het mentaal op. Maar je lichaam wil ook van deze traumatische ervaring af. En dat is mogelijk met regressietherapie. De herinnering blijft en de lading die erop ligt wordt geminimaliseerd of zelfs weggehaald. Je kunt dan, zonder in paniek te raken of zonder dat het pijn doet terugblikken op de herinnering.

Hoe kun je gaan doen wat je wilt doen?

Ieder mens heeft een herstellend vermogen. Dat is waarmee ik werk. Als je als de persoon van nu begrijpt wat er toen gebeurde, dan kun je er wat mee doen. Je krijgt inzicht waarom je toen op die manier reageerde. Vaak is er sprake van een beweging die je niet hebt afgemaakt. Kijk maar naar het voorbeeld van de hond. Als je het vermogen had gehad, dan was je misschien wel weggerend of je had je groot gemaakt en geschreeuwd. Als je als de persoon van nu deze beweging wél kunt afmaken, dan verandert dat wat in je innerlijke beeld. De energie die vastzat, kan weer gaan stromen. En dat geeft rust. En rust heb je weer nodig om je kwaliteiten, creativiteit en passie naar voren te laten komen. Samenvattend: terugkijken naar wie je was, wie je bent en wie je wilt zijn.

Maatregelen coronavirus

De maatregelen voor het coronavirus neem ik heel serieus en naar mijn clienten toe heb ik daar ook goed over nagedacht.
Een sessie kan hier in mijn praktijk plaatsvinden. En ik neem de volgende punten in acht:

1. We schudden geen handen en ik zal je vragen om bij binnenkomst eerst je handen te wassen. Ik doe dit zelf ook voordat je binnen komt.
2. We houden een afstand van minimaal 1,5 meter. 
3. Conform onze beroepscode reinig ik de stoelen waar je op zit een aantal keer per dag.
4. Ik zorg voor een schone praktijk en let daarbij op zaken die door de cliënten zijn aangeraakt. 
5. Ik check dagelijks de richtlijnen van de overheid m.b.t. sociale contacten en werkzaamheden.

Ik verzoek je om je af te melden als je ziekteverschijnselen hebt.
Je afspraak bij mij gaat door, tenzij je van mij een ander bericht krijgt. Ben je zelf verkouden of ziek, of in aanraking geweest met iemand met het coronavirus, of die in een risicogebied is geweest, dan vraag ik je om afspraak met mij af te zeggen en thuis te blijven, conform de richtlijnen van het RIVM. Ik hou je op de hoogte mocht de situatie veranderen.
Ook ik zal aangeven als ik ziekteverschijnselen vertoon.

Online sessies

Ik bied je, de mogelijkheid om online sessies te doen.  Dit kan telefonisch, via skype of facetime. Als je hier interesse voor hebt, zijn er ook een aantal richtlijnen die we samen kunnen bespreken om de sessie op afstand te laten plaatsvinden. Bel of mail me als je hier interesse in hebt.